Conceptul de duplicitate a aparut in discursul
politico-informational arab in contextul raportarii politicii americane la
criza din Golf, spre deosebire de raportarea aceleiasi politici la situatia cu
care se confrunta teritoriile palestiniene.
Criza din Golf a evidentiat duplicitatea declaratiilor
aflate sub legitimitate internationala si a discursului American imperialist,
duplicitate vizibila in incercarile de ascundere si falsificare a realitatii
situatiei din “Zona Golfului” si, in general, a situatiei din “Orientul
Mijlociu”, prin utilizarea fara asemanare in istoria relatiilor internationale a
mijloacelor de informare si a miscarilor strategic planificate in plan
diplomatic.
Profesorul american Naomi Chomski a scris ca “noua
ordine mondiala dezavantajeaza popoarele Orientului Mijlociu, promovand drept
stat castigator statul agresiv, care refuza orice demersuri diplomatice
serioase pentru dezarmare, pentru a renunta la armele grele sau pentru
discutarea reala a problemelor de securitate”, adaugand faptul ca in Orientul
Mijlociu, agresive sunt ocupatiile israeliene si invaziile statului israelian
in Liban, precum si refuzul acestuia de a respecta decizia Consiliului
International de Securitate nr. 425, unde statul israelian aplica ”operatiunile
americane” prin terorizarea zonei ocupate si bombardarea acesteia oricand doreste,
permitand astfel turcilor accentuarea oprimarii populatiei kurde. Chomski a
afirmat de asemenea ca Statele Unite reprezinta ”unul dintre cei mai mari
violatori ai principiilor pe care se lauda ca le apara”
Conceptul
duplicitatii
Reglementarile in politica legitimitatii internationale
si in politica din culisele acesteia au fost influentate semnificativ de
politica S.U.A., a carei influenta s-a extins si asupra tuturor mijloacelor de
informare occidentale si chiar asupra opiniilor unor lideri precum F. Meteran,
care a afirmat necesitatea solutionarii Crizei din Golf, fara a mentiona
etapele acesteia, afirmand totodata faptul ca este necesara asumarea
responsabilitatii de catre comunitatea internationala fata de cauza palestiniana
dupa solutionarea Crizei din Golf.
In urma celor mentionate se poate observa faptul ca
acest concept al duplicitatii porneste de la urmatoarele realitati:
1)
Este
necesar sa atragem atentia comunitatii internationale asupra nerespectarii si
desconsiderarii cauzei palestiniene si poporului Palestinian de aproximativ 65
de ani, nerespectarea deciziilor internationale cu privire la cauza palestiniana,
precum Rezolutia Nr. 181 privind divizarea Palestinei in trei parti: un stat
israelian, un stat palestinian si orasul Ierusalim ca oras international aflat
sub administratia Organizatiei Natiunilor Unite. Important de retinut este
faptul ca aceasta rezolutie este
a)
faptul
ca infiintarea unuia dintre cele doua state conditioneaza existenta celuilalt
b)
decizia
a fost luata in momentul in care Palestina se afla sub ocupatie britanica,
englezii preluand mandatul O.N.U. asupra Palestinei dupa ce a invins Imperiul
Otoman. Poporul palestinian, conform Cartei O.N.U. era un popor din categoria
A, acest lucru insemnand ca era un popor cu dreptul la independenta; drept
urmare, ocupatia britanica si-a schimbat rolul din ocupatie in mandate international
asupra Palestinei, pentru a pregati poporul pentru obtinerea independentei. Sub
pretextul pregatirii pentru independenta, Marea Britanie a impus urmatoarele:
-
sprijinirea
miscarii sioniste care a pornit prin promisiunea lui Arthur James Balfour, fost
ministru de externe al Regatulu Unit al Marii Britanii, promisiune realizata
prin intermediul declaratiei emise de catre acesta in anul 1917, in care a
promis evreilor un ”camin national”, generand astfel un val mare de imigranti
evrei legali si ilegali, ce au venit sub pretextul dreptului istoric si
religios al evreilor in zona. In anul 1947, prin Adunarea Generala a
Consiliului O.N.U. s-a impus adoptarea deciziei divizarii Palestinei sub Rezolutia
nr. 181, incalcandu-se astfel legea internationala.
-
In
anul 1948, cand mandatul lui a luat sfarsit, in loc ca poporul Palestinian sa
fie pregatit pentru independenta sa, imigrantii straini ai Palestinei au
declarat infiintarea statului Israel
pe pamantul Palestinian. Tot in acelasi an a fost adoptata Rezolutia nr. 194
privind reintoarcerea refugiatilor palestinieni la proprietatile lor care au
fost ocupate de straini imigranti prin forta, teroare, distrugeri si crime, si
care au fugit in tarile arabe din jurul Palestinei istorice, chiar si in
teritoriul fostei lor tari ce fusese declarat noul stat numit Israel. Unii au
devenit cetateni israelieni, altii refugiati in teritoriile care au ajuns sub
administratie iordaniana (precum Cisiordania si Fasia Gaza), numite acum
teritoriile palestiniene ocupate de Israel. Conform acestei decizii refugiatii
palestinieni au dreptul de a se intoarce oriunde doresc in tara
lor, fara dreptul de a primi despagubiri.
-
In
anul 1978, Israel
a ocupat restul teritoriilor palestiniene, mai sus mentionate drept Cisiordania
si Fasia, precum si Ierusalimul de Est. In ciuda deciziei internationale a
Consiliului de Securitate O.N.U. Nr. 242 din acelasi an, privind retragerea
imediata si neconditionata a Israelului din teritoriile arabe ocupate, Israelul
a mentinut ocupatia sa asupra teritoriilor arabe pana acum, declarand chiar
anexarea inaltimilor Golan din sudul Siriei, a Ierusalimului de Est si
divizarea Cisiordaniei in 64 de bucati.
Duplicitatea este deci vadita in actiuni realizate sub
umbrela legitimitatii internationale prin punerea in aplicare a deciziilor
internationale, in contextul cauzei palestiniene notata drept egala cu Criza
din Golf.
Lumea occidentala a acceptat violarea drepturilor
Palestinei, precum si expulzarea poporului palestinian fara atentie si fara sustinere,
prin recunoasterea Israelului ca stat, fara a misca un deget fata de drepturile
refugiatilor palestinieni expulzati de pe pamantul lor prin forta si teroare,
dreptul lor in tara proprie ramanand doar cerneala pe hartie pana in ziua de
astazi.
In anul 1967, Israel a declansat un razboi de
agresiune asupra multor state arabe, ocupand restul ramas din teritoriile
palestiniene si alte teritorii arabe care reprezinta dublul suprafetei
Kuweitului, provocand nenumarate probleme locuitorilor respectivelor suprafete.
Pana in ziua de astazi teritoriile arabe sunt ocupate iar populatia acelor
teritorii este formata din persoane care se refugiaza sau sunt expulzate si cu
toate acestea, comunitatea internationala nu a depus nici cel mai mic efort
pentru a face presiuni asupra Israelului in vederea respectarii vointei internationale,
in timp ce Criza din Golful Arab in prima zi, la 2 august 1990, a impus Rezolutia
nr. 660 a Consiliului de Securitate International cu majoritatea de voturi cerand
retragerea imediata completa si neconditionata din Kuweit.
Inainte de a se incheia ziua a patra a Crizei din
Golf, a fost emisa a doua Rezolutie cu nr. 661, care a anuntat embargo-ul
international asupra Irakului. In ziua a cincea, la data de 07.08.1990, presedintele
American a declarat inceperea operatiunii ”Scutul Desertului”, care a fost cea
mai mare operatiune militara din istorie.
2)
Duplicitatea utilizata ca strategie in
contextual discursului arab in batalia politico-diplomatica este un lucru, iar
cunoasterea conceptului este cu totul un alt lucru. Daca ar exista anumite
beneficii in preluarea acestei strategii in discursul politico-informational,
atunci trebuie sa fim atenti asupra necesitatii lipsei de subiectivitate. In
realitate nu exista contradictie sau duplicitate in pozitia americana decat din
punctul arab de vedere, intrucat logica discursului politico-informational este
in deplina concordanta cu sistemul de valori american, care se bazeaza pe actiuni
agresive si conceptii de tip imperialist. Statele Unite consider sa se afla intr-o
lupta permanenta pentru a-si apara interesele si pentru a proteja aliatul lor
israelian, sub pretextul cauzei kuweitiene care este de fapt o parte flexibila si
sub pretextul zonei Golfului care nu reprezinta de fapt decat un lac de petrol
ce poate ajuta Statele Unite sa domine lumea din punct de vedere economic, pe o
nisa anume.
Duplicitatea de care vorbim este legata de pozitiile
legitimitatii internationale, intrucat contradictiile sunt vizibile in pozitiile
adoptate de catre Consiliul International de Securitate, in cazul crizei din
Golful Arab si in cazul situatiei ocuparii Palestinei.
3)
Aceasta
contradictie in reglementari, aceasta duplicitate a politicii legitimitatii
internationale, a afirmat fara indoiala supunerea acestei legitimitati fata de
reglementarile si interesele tarilor puternice, cu precadere fata de cele ale
S.U.A., care a dominat regimul mondial in perioada respectiva, pe care l-a
croit conform intereselor sale strategice si, ca urmare, a utilizat legea
internationala dupa cum a dorit in criza Golfului Arab. Realitatea faptelor a
demonstrat faptul ca interesele au avut ultimul cuvant in lege, prin urmatoarele
aspecte:
a)
Atentia
si votul majoritatii pentru gasirea unei solutii grabnice si decisive a Crizei
din Golf, rolul dominant al Statelor Unite care a formulat aceasta solutie si
trecerea ei in cadrul legitimitatii internationale. Apoi, intr-un mod grabit si
suspect, s-a trecut la punerea in aplicare a deciziilor Consiliului International
de Securitate al O.N.U., depasindu-se oricum limitele acestora. Conform
analistului rus Alexandru Krasnov, care a scris in ”Nofisti” ca in ultimele
patru luni ale anului, Consiliul International de Securitate al O.N.U. a luat
nu mai putin de 21 de decizii pentru solutionarea Crizei din Golf si totodata a
contestat incepand cu luna octombrie de trei ori politica israeliana privind
teritoriile ocupate. Analistul atrage atentia asupra formei intransigente a
deciziilor cu privire la Criza din Golf, fata de forma usoara a Rezolutiei 681
cu privire la cauza palestiniana si la protejarea poporului palestinian aflat in
stare de ocupatie, o rezolutie adoptata in urma masacrului care a avut loc la
Moscheea Al-Aqsa in ultima parte a anului 1990.
Dupa patru luni si jumatate in care s-a derulat Criza
din Golf, au fost adoptate peste 20 de rezolutii acoperind toate aspectele
crizei de la inceputul si pana la sfarsitul acesteia, in timp ce cauza
palestiniana si conflictul israeliano-arab nu a generat mai mult de 10% atentie
timp de sase decenii.
b)
De-a
lungul istoriei abordarile cauzei palestiniene in cadrul Consiliului International
de Securitate al O.N.U., au fost complet relationate de istoria dreptului de
veto al poporului american in cadrul acestui consiliu, pe care Statele Unite il
folosesc de fiecare data cand apare o situatie privind cauza palestiniana.
Statele Unite si-au folosit dreptul de veto de aproape 60 de ori in istoria
adoptarii Rezolutiilor prin vot in cadrul Consiliului, iar 30 de situatii
dintre acestea au fost situatiile in care dreptul de veto a fost utilizat impotriva
drepturilor palestiniano-arabe. Un exemplu il constituie Intifada Palestiniana,
unde Statele Unite a folosit dreptul de veto de patru ori pentru a impiedica
situatia benefica pentru teritoriile palestiniene. In Criza din Golf, in prima
luna Statele Unite a facilitate cinci Rezolutii ale Consiliului de Securitate
pentru solutionarea crizei.
c)
Comunitatea
internationala a tratat Criza din Golf pe baza alineatului 7 din Carta O.N.U.
luand in considerare articolele 39-45, ce permit comunitatii internationale
luarea unor procedure fata de criza, in timp ce articolul 41 alineatul 7
stipuleaza urmatoarele: ”Consiliul de Securitate hotaraste ce proceduri nu
necesita folosirea fortelor armate pentru executarea deciziilor privind
embargoul si ruperea relatiilor si care proceduri trebuie executate de catre
membri O.N.U., fiind permisa oprirea legaturilor economice prin transport
feroviar, maritime, aerian, postal etc. si chiar a relatiilor diplomatice”.
Articolul 42 stipuleaza faptul ca ”in cazul in care cele mentionate de catre
articolul 41 nu sunt implementate sau scopul nu a fost atins, atunci se acorda
dreptul utilizarii fortelor aeriene, maritime sau terestre sau a oricaror forte
necesare pentru mentinerea pacii mondiale sau restaurarea acesteia”. Astfel
Statele Unite au utilizat ca pretext hotararile legitimitatii internationale pe
baza articolului 7, articolele 41 si 42 din Carta O.N.U. pentru a impune
embargo-ul si apoi pentru a declansa razboiul rapid, depasind limitele acestei
hotarari care a avut ca scop eliberarea Kuweitului de sub ocupatie Irakiana.
Statele Unite au continuat astfel razboiul impotriva Irakului, pana ce i-a
distrus potentialul militar, tehnologic si economic.
Acuratetea lectiei de istorie expusa in articolul dvs. este la fel de importanta ca si realitatea.Daca nu invatam istoria ea se va intoarce ca un bumerand asupra nostra...
RăspundețiȘtergere